فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب آغاز به کار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران
سرخط خبرها

خرید آثار ادبی کهن فارسی چقدر آب می‌خورد؟ | هزینهٔ تهیهٔ آثار فردوسی و مولوی و سعدی و حافظ

  • کد خبر: ۱۷۷۷۰۲
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
خرید آثار ادبی کهن فارسی چقدر آب می‌خورد؟ | هزینهٔ تهیهٔ آثار فردوسی و مولوی و سعدی و حافظ
با توجه به افزایش پیوستهٔ قیمت کتاب، اگر یکی بخواهد تنها اهمِّ آثار تاریخ ادبیات فارسی را بخرد، چقدر باید خرج کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، در چند سال اخیر، قیمت کتاب روزبه‌روز بالاتر رفته است، طوری که برخی مشتریان پروپاقرص این کالای فرهنگی دیگر از پس این کار را برنمی‌آیند. این اوضاعْ دادِ خیلی‌ها را درآورده است، اما بعید است بهبود یابد، به‌ویژه بابت اینکه مواد اولیه و خدماتِ تولید کتاب هم مانند مواد و خدمات دیگر مدام گران‌تر می‌شوند، از کاغذ و جوهر بگیرید تا چاپ و صحافی. هزینهٔ نیروی انسانی و حمل‌ونقل بماند.

چند روز پیش بود که یکی از کاربران فضای مجازی در همین زمینه متنی منتشر کرده بود به این مضمون که اگر کسی بخواهد فقط آثارِ ادبیِ کهنِ مهمِ زبانِ فارسی را بخرد چقدر باید هزینه کند. این شد که ما هم تصمیم گرفتیم سَری به کتاب‌فروشی‌ها بزنیم و این هزینه را محاسبه کنیم. کار را به همان چهار شاعر پرفروش (به‌قول محمدعلی اسلامی ندوشن، «چهار سخنگوی وجدان ایران») محدود کردیم، البته به بهترین نسخهٔ آثارشان. نتیجه را ببینید:

شاعر اثر نسخه قیمت (تومان)
فردوسی شاهنامه جلال خالقی مطلق (دایرةالمعارف) ۴٬۰۰۰٬۰۰۰
مولوی غزلیات شمس بدیع‌الزمان فروزانفر (هرمس) ۶۸۰٬۰۰۰
مولوی مثنوی معنوی محمدعلی موحد (هرمس) ۲٬۹۰۰٬۰۰۰
سعدی غزلیات غلامحسین یوسفی (سخن) ۸۵۰٬۰۰۰
سعدی بوستان غلامحسین یوسفی (خوارزمی) ۲۸۰٬۰۰۰
سعدی گلستان غلامحسین یوسفی (خوارزمی) ۳۴۰٬۰۰۰
حافظ غزلیات هوشنگ ابتهاج (کارنامه) ۷۵۰٬۰۰۰

مجموع این مبالغ می‌شود ۹٬۸۰۰٬۰۰۰ تومان. اگر ناراحت شده‌اید، باید بدانید که این هنوز پایان ماجرا نیست. به این سه نکته هم توجه کنید: ۱- این فهرست شامل همهٔ آثار این سخنوران نمی‌شود؛ چندتایی از آثار مولوی و سعدی را ــ که کم‌طرفدار هم نیستند ــ اینجا نیاورده‌ایم. ۲- برخی از این آثار مدتی است که چاپ نشده‌اند و قیمتشان قدیمی است. ۳- اغلب این آثار هیچ شرحی ندارند. اگر قیمت نسخه‌های مشروح را در نظر بگیریم، دو-سه‌برابر رقم فعلی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->